Vincent van Zon

Mothership zet Rotterdam in de spotlights

Een buitengewoon succesvol zakenman met een groot hart voor kunst. In maatschappelijk ondernemer Vincent van Zon komen de zakenwereld en een grote liefde voor kunst samen. Van Zon leidt verschillende ondernemingen, maar waar deze combinatie het best tot uiting komt is in Mothership, het bedrijf dat hij samen met zakenpartner, Creatief Directeur Jeroen Everaert, leidt.

In 2005 richtte Everaert Mothership op, in 2014 vroeg hij Vincent van Zon om de zakelijke kant voor zijn rekening te nemen. Van Zon: ‘Jeroen en ik kenden elkaar al vijftien jaar. Ik heb ooit de switch gemaakt van het pure ondernemerschap naar galeriehouder in de Witte de Withstraat in Rotterdam. Eerst had ik galerie Zonneschande, daarna Link en tot slot VIPS met alleen maar popart – daar ligt mijn hart echt. Naast mij opende Jeroen samen met Boris van Berkum een galerie, Showroom Mama.’

Mothership

Vanuit de ervaring dat het galeries, maar zeker ook musea, zo veel moeite kost om mensen te trekken, had Jeroen Everaert het plan opgevat kunst naar de openbare ruimte te brengen, naar kades, gebouwen, koepels, uitkijkposten. Van Zon: ‘De kracht van kunst is communicatie. Het idee van Mothership is om kunst naar de mensen te brengen. De basis van het aanbieden van kunst is verworden tot een perfect marketing en communicatiesysteem. Door aan de openbare ruimte kunst toe te voegen, creëren we iets voor onze opdrachtgevers, een verhaal dat zichzelf gaat herhalen. Vergelijk het met de mond-tot-mondreclame uit vroegere tijden.’ Zo opereert Mothership op het unieke raakvlak van architectuur, design, landschapsarchitectuur, stadsontwikkeling en communicatie.

Berlagepassage

Het werd een daverend succes, met de Markthal in Rotterdam misschien wel als meest sprekende voorbeeld. Vincent van Zon: ‘In 2014 kreeg Mothership de opdracht om de Markthal in Rotterdam te doen. Dat was ook het moment waarop Jeroen mij vroeg in te stappen, want de orde van grootte was meer dan het bedrijf op dat moment kon dragen.’ Vervolgens bedacht Mothership ook het concept voor de Beurspassage in Amsterdam. Vincent van Zon is er zichtbaar trots op: ‘Onder de naam Amsterdam Oersoep is de passage helemaal door kunstenaars vormgegeven. Het is prachtig.
De kroonluchters zijn geïnspireerd op wat er is gevonden in de Amsterdamse grachten, het hele plafond is ingelegd met mozaïek en de vloer is traditioneel Italiaans terrazzo. Jaarlijks trekt het zo’n twee tot drie miljoen bezoekers.’

Het Eurovisie Songfestival

Gemiddeld ontwikkelt Mothership zo’n 35 concepten per jaar, inmiddels dus meer dan 500. Een van de projecten die nu in ontwikkeling is, is die voor het Songfestival in Rotterdam, niet de geringste klus. ‘Doordat zeker 250 van onze projecten in Rotterdam zijn gedaan, hebben we een heel goede naam in de stad. Nadat Rotterdam het Songfestival had binnengehaald, benaderde de gemeente ons dan ook meteen of we op de opening het verhaal van Rotterdam wilden vertellen.