Leo Houkamp

Leo Houkamp: “Succes is maakbaar”

Sinds zijn 21ste is Leo Houkamp (Rotterdam, 1952) ondernemer. Al tijdens zijn diensttijd begon hij met studeren en ondernemen om daar gedurende zijn studie Nederlands Recht aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam mee door te gaan en er nooit meer mee op te houden. Als eigenaar en directeur van TV Media Partners is hij medeontwikkelaar van mediaconcepten en produceert hij onder meer programma’s voor RTL en SBS. Zo bedacht Houkamp programma’s als De Succesfactor, Shopping & Lifestyle, Altijd Jong, Verbouwingstrends, Business aan Tafel en De Arbeidsmarkt.
Hiernaast biedt TV Media Partners bedrijven de mogelijkheid om zich te presenteren door middel van een bedrijfsfilm, zodat de kijker een goede indruk krijgt van alle activiteiten van het bedrijf. Ook infomercials – een combinatie tussen commercie en informatie – behoren tot de mogelijkheden, evenals non-spot advertising, waarbij de deskundigen van bedrijven in tv-programma’s aan het woord worden gelaten als expert. Een slimme en gerichte manier van adverteren en profileren.

Ontspannen netwerken

Naast dit alles exploiteert Leo Houkamp twee hotels in het Rotterdamse centrum – Euro Hotel Centrum en Grand Hotel Central – en een hotel in het Thaise Phuket. Bovendien organiseert Houkamp graag evenementen, zoals de inmiddels vermaarde Leo’s Borrel. Deze exclusieve high-class events in Villa Thalia in Rotterdam zijn bedoeld voor succesvolle dertigplussers. Houkamp: “Naast netwerken in een ongedwongen entourage, ontmoeten zij hier gelijkgestemden, waarbij ze genieten van de ontspannen sfeer, de beste dj’s en een mooie cocktail. En voor vips is er een speciaal vip-gedeelte.”
Leo Houkamp organiseert met TV Media Partners ook awardshows, beurzen en feesten. Doordat TV Media Partners naast de productie de registratie op zich neemt, kunnen deze via verschillende kanalen worden gedistribueerd. Bijvoorbeeld op tv, via internet, maar ook via een usb-stick.

Succes is maakbaar

Als Leo Houkamp een missie mag noemen, is dit het succesvoller maken van bedrijven en particulieren. “Ik help mensen graag om ook succesvol te worden. Om die reden heb ik Succes in 7 stappen en De Succesfactor geproduceerd.” Het eerste werd uitgezonden op RTL 4, het tweede op RTL 7. Omdat hij bovendien graag schrijft, zette Houkamp de succesvolle televisieformats om in een tweetal boeken: Succes in 7 stappen en Ontdek je succesfactor. Het laatste stond onder meer bij de Donner-boekwinkels binnen een maand in de top 10 van bestverkochte boeken.
Hij vertelt hierover: “Iedereen wil succesvol zijn. De grote vraag is alleen of iedereen het in zich heeft om succesvol te worden. Ik ben van mening van wel. Wel moet je weten hoe. Daarom doe ik vanuit mijn eigen ervaring en die van andere succesvolle topondernemers en bekende Nederlanders in zeven duidelijke stappen de geheimen uit de doeken voor de weg naar succes.”

Leren van fouten

Naast succes vindt Leo Houkamp het belangrijk om van zijn fouten te leren en hierop voort te bouwen door altijd zelf actie te ondernemen. “Het is mijn ambitie om continu verder te groeien en in ontwikkeling te blijven.” Het is voor hem dan ook niet meer dan logisch dat hij tijdens zijn drukke leven als ondernemer ook nog verschillende opleidingen volgde. Dit waren onder meer een hbo-studie economie en psychologie, cursussen NLP (Neuro Linguïstisch Programmeren) en vele cursussen in het verlengde hiervan.