mcdonalds

Van Happy Meal tot Miljonair

Weet je nog dat toen je als kind niet je best deed op school, je ouders dan tegen je zeiden dat je later maar bij de McDonald’s moest gaan werken? Waarschijnlijk wisten onze ouders toen niet, dat je bij de McDonald’s goed geld kan verdienen. Miljoenen zelfs- mits je dit slim aanpakt. Wijze Zaken haalt dit keer verhaal bij franchiseondernemer Marcel Blauwendraat, die met McDonald’s een miljoenenvermogen heeft opgebouwd.

Franchisenemer van het jaar

Je zou denken dat met het verkopen van Happy Meals een Blaricumse Villa een net iets te ambitieuze doelstelling zou zijn, maar niets is minder waar. Marcel Blauwendraat begon ooit met een eigen slagerij, maar is ondertussen de grootste franchiseondernemers van Nederland. Een behoorlijke prestatie, waardoor Blauwendraat onlangs nog is uitgeroepen tot Franchisenemer van het Jaar. In 2005 kocht hij zijn eerste twee McDonald’s filialen in het centrum van Amsterdam. Inmiddels is hij eigenaar van twaalf filialen van de bekende fastfoodketen, en bezit hij een riante villa in het Gooi. Tevens is hij ook trotse eigenaar van een Fred L Turner Golden Arch Award: een internationale onderscheiding voor de beste franchisenemers van de wereld binnen McDonald’s.

Motiveren en inspireren

Hoewel het ooit begon als een stoere jongensdroom, heeft het franchise ondernemen Marcel Blauwendraat tot een groot en gerespecteerd horecaman in Amsterdam gemaakt. In de toekomst hoopt hij zijn McDonald’s-koninkrijk uit te breiden en streeft hij dan ook naar nog veel meer filialen in Nederland. Maar voor iemand die 800 werknemers voor zich heeft werken, is de Gooische ondernemer behoorlijk nuchter. Zijn personeel begeleiden en opleiden, dat vindt Marcel Blauwendraat het mooiste wat er is. “Tijdens mijn opleiding wist ik al dat ik graag met veel mensen om mij heen wilde werken. Want goed met mensen kunnen omgaan, dat brengt je pas echt ver in het leven. Mensen werken nou eenmaal veel harder voor je, wanneer ze je graag mogen.” Hoewel Blauwendraat niet zelf op de vloer staat, vindt hij het motiveren en inspireren van zijn medewerkers zeer belangrijk. “Personeel is het visitekaartje van je zaak. De eerste indruk die je bij een klant wekt, wordt bepaald door een vriendelijke lach, of juist een chagrijnig gezicht. Gemotiveerd personeel is cruciaal als je je concurrent een stap voor wil blijven.”

Ronald McDonald Kinderfonds

Naast het welzijn van zijn personeel, zet Marcel Blauwendraat zich ook in voor het welzijn van zieke en gehandicapte kinderen. De McDonaldsman is een groot ondersteuner van het Ronald McDonalds Kinderfonds. Zo heeft hij onder andere geholpen bij het organiseren van benefietgala’s en golftoernooien, en heeft hij deelgenomen aan fietswedstrijden zoals de Alpe d’Huzes en de Home ride. Want zijn restaurants mogen dan wel fastfood verkopen, sport is voor Blauwendraat een dagelijkse bezigheid.