Uber app

Thijs Emondts kiest voor veiliger beleid met Uber 2.0

Na zes verkeersincidenten in korte tijd neemt taxibedrijf Uber Nederland grondige maatregelen. Zo gaat de minimumleeftijd van de chauffeurs met een jaar omhoog en moeten de nieuwe chauffeurs over minimaal een jaar rijervaring beschikken. Wijze Zaken neemt het nieuwe beleid “Uber 2.0” van Thijs Emondts, general manager van Uber Benelux, onder de loep.

Van koers veranderen

In het Nederlandse hoofdkantoor van Uber werken maar liefst 800 mensen. Toch was het bedrijf de laatste jaren niet bepaald zichtbaar. Pas toen het bedrijf door meerdere verkeersongelukken in een korte tijdsperiode ineens in de media onder vuur kwam te staan, stapte general manager Thijs Emondts naar voren. Aan de pers vertelde hij hoe het taxibedrijf wel degelijk fouten heeft gemaakt, hiervoor haar verantwoordelijkheid neemt en nu drastisch van koers gaat veranderen. Logisch, want een bedrijf dat in korte tijd zo snel zo ontzettend hard is gegroeid, vraagt nou eenmaal om verandering. Toen Emondts in 2014 als operationeel manager in Rotterdam startte, had Uber in totaal 2.000 werknemers. Anno 2019 zijn dat er wereldwijd meer dan 15.000, chauffeurs niet meegerekend.

Proactief handelen

Onder het nieuwe beleid ‘Uber 2.0’ streeft general manager van Uber Benelux Thijs Emondts er naar om proactief te handelen wanneer er een melding van een verkeersongeval wordt gemaakt. Waar in het verleden Uber de fout maakte om geen contact op te nemen met de nabestaanden, bieden zij nu hulp en ondersteuning aan de familie en vrienden van de slachtoffers. Dit geldt voor zowel passagiers als chauffeurs die terecht komen in een Uber-gerelateerd ongeluk.

Nieuwe eisen voor chauffeurs

Aan de media kondigde Uber Benelux ook aan haar chauffeurs- en de eisen om als chauffeur bij Uber te mogen rijden- flink onder de loep te nemen. Het taxibedrijf heeft namelijk veel kritiek gekregen over de arbeidsomstandigheden van haar chauffeurs. Het bedrijf is nu genoodzaakt om nieuwe veiligheidsmaatregelen door te voeren. Zo werd eind 2018 een nieuwe regel van een maximale rijtijd van 12 uur per dag met minimaal een rusttijd van 10 uur doorgevoerd. Dit jaar heeft Uber ook de minimumleeftijd van nieuwe chauffeurs verhoogd van 18 tot 21 jaar, en moeten zij minstens een jaar rijervaring hebben. De huidige chauffeurs die jonger zijn dan 25 jaar en op dit moment werkzaam zijn voor het taxibedrijf krijgen daarbij ook cursussen en nieuwe trainingen aangeboden om zo veiliger in het verkeer te bewegen. Tevens vertelt Thijs Emondts ook aan AT5 dat Uber in samenwerking met gemeente Amsterdam een ‘taskforce’ aan wil gaan, waardoor er samen wordt onderzocht waar er nog problemen zijn. Uber Benelux hoopt hiermee haar veiligheid verder te vergroten.