Alle ruimte voor THE STING
Casual, gemoedelijk, tijdloos, de flagshipstore in de Amsterdamse Kalverpassage die onlangs haar deuren opende, is het toonbeeld van THE STING “nieuwe stijl”. De Nederlandse modeketen, opgericht in 1982, maakte in die tijd een grote groei door, met de winkel in de Kalverpassage als hoogtepunt. Hoogtepunt van het moment, beter gezegd, want ook dit jaar zullen er weer vele openingen volgen bij het concern, dat behalve uit THE STING inmiddels bestaat uit de ketens Costes, Distrikt Nørrebro, Cotton Club, Seven Sisters en Melting Stockholm.
A-locaties
De keuze voor een flagshipstore in de Kalverpassage was voor THE STING strategisch van belang. ‘We zochten een nieuw pand dat tegemoetkwam aan onze strategie van minder merken in grootse, maar toch overzichtelijke en vooral ook knusse winkels,’ legt directeur Clarence den Os uit. ‘En daar gaf dit pand alle ruimte voor.’
Het concern heeft in de Kalverpassage bovendien al een winkel van Costes (die wordt omgebouwd tot een Cotton Club) en ook een verderop in de Kalverstraat, op nummer 168-170. Daarnaast is vanaf half maart Distrikt Nørrebro op de hoek van de Dam te vinden en heeft de multinational ook nog een pand gehuurd in het verlengde van de Kalverstraat, op de Nieuwendijk 188-190, waarin de nieuwe formule Seven Sisters komt. En zo kiest het concern voor al haar winkels voor A-locaties. ‘Het is belangrijk dat klanten ons makkelijk kunnen vinden,’ stelt Den Os.
Goed voor het straatbeeld
In deze voor winkelketens moeilijke tijden waarin vele het niet redden, maakt THE STING juist een groei door. ‘In de twintig grootste steden zijn we met vier, soms zelfs vijf formules aanwezig en dat kan een heel positieve invloed hebben op het straatbeeld. Met onze nieuwe concepten geven we de straten dan ook graag een nieuwe boost.’ THE STING gelooft erg in het behouden van de fysieke winkels.
Toch is een grote expansie van THE STING niet het hoofddoel voor de komende jaren, wel dat in het verlengde van de flagshipstore alle winkels de upgrade krijgen die ze nodig hebben. Clarence den Os: ‘Het aankomende jaar is het jaar van Distrikt Nørrebro, dat er een kleine twintig winkels bij krijgt.’
Durf, humor, tikje brutaal
Clarence den Os is er heel trots op te werken voor een bedrijf dat gelooft in zijn eigen kunnen. ‘Wij hebben eerlijkheid, transparantie en hart voor de zaak hoog in het vaandel staan. We doen het met alle medewerkers samen en kijken niet naar wat anderen doen. We volgen graag ons eigen pad.’
Hij staat dan ook 100 procent achter het motto van THE STING, dat ook te lezen is op de kassa’s. ‘Ons bedrijf is opgericht in de geest van filmklassieker The Sting en vanaf het begin varen we die eigenzinnige koers, met durf, humor én een tikje brutaal, vanuit vrijheid en met een no-nonsensehouding. Dit zegt ook echt iets over ons bedrijf. En over onze oprichter en eigenaar, die na al die jaren nog steeds ontzettend gepassioneerd in het bedrijf staat. Iets wat overigens geldt voor alle mensen die hier werken. Dat vind ik van ongekende klasse.’