Krapte op de huizenmarkt zorgt voor succes binnen notariskantoor Rosenberg Polak
We kampen al jaren met krapte op de huizenmarkt. Anno 2021 hebben we een tekort van één miljoen woningen. En dat merkt Rutger Revoort, eigenaar van notariskantoor Rosenberg Polak. “We zien een toename in het ombouwen van huizen in meerdere appartementen. Dat betekent dat een notaris al gauw meerdere aktes in één keer moet opstellen. En dat is niet het enige, er zijn meerdere factoren die een rol spelen in onze groei.”
De eerste lockdown
Toen corona zijn intrede deed in Nederland, wist Rutger Revoort niet wat hij kon verwachten. Veel bouwprojecten werden stilgelegd. Personeel was lastig te krijgen en buitenlands personeel kwam niet meer naar Nederland wegens de coronamaatregelen. Dat had vervelende gevolgen kunnen hebben voor Rosenberg Polak. Gelukkig werd de bouw weer vrij snel opgepakt, na twee tot drie weken werden de projecten weer voortgezet. “Toen de bouw weer op gang kwam, merkten we dat de vraag naar huizen ook alleen maar toenam. Blijkbaar deed de pandemie mensen beseffen te willen verhuizen. We zagen een verschuiving van stedelijk wonen naar landelijk wonen.”
Overdrachtsbelasting verhoogd per 1 januari 2021
Niet alleen de pandemie zorgde voor meer vraag naar notariële akten. Wat ook een grote rol speelt in het succes van notariskantoor Rosenberg Polak, is dat per 1 januari 2021 de overdrachtsbelasting werd verhoogd. Veel klanten wilden vóór 1 januari nog aktes laten passeren. “Die laatste maand van 2020 hebben we echt keihard gewerkt om alle aanvragen rond te krijgen.”
Relatiemanagement
Eigenlijk is niet het opmaken van akten het speerpunt van notariskantoor Rosenberg Polak, maar relatiemanagement. Rutger Revoort: “Wij zijn een middelgroot notariskantoor dat alles in huis heeft om onze partners en klanten te kunnen helpen. We staan erom bekend met vaste relaties te werken. Wij zien onszelf namelijk meer als relatiemanager dan als een ouderwets notariskantoor. We willen onze klanten leren kennen. Dit blijkt ook uit het soort klanten. We zien dat onze zakelijke cliënten ook bij ons komen voor privézaken, zoals hun testament en huwelijkse voorwaarden. Veel keuzes die je in andere rechtsgebieden maakt, hebben nu eenmaal gevolgen voor het familierechtelijke deel.” Niet alleen de pandemie en de belastingverandering hebben invloed gehad op het succes van Rosenberg Polak, maar ook deze positionering. Het blijkt dat klanten graag terugkomen bij een kantoor waar je persoonlijk wordt behandeld.