PowerField legt 13 snellaadpleinen aan voor HelloFresh in Nederland en België
PowerField levert duurzame energie door het aanleggen van zonneparken in Nederland en in verschillende Europese landen. Door PowerGo, een onderdeel van PowerField, worden dertien snellaadpleinen gerealiseerd in Nederland en België. Hiermee creëert PowerGo laadcapaciteit voor maaltijdboxenleverancier HelloFresh.
De energieoplossing
In 2015 begon PowerField met het realiseren van zonneparken in Nederland. PowerField was hiermee een van de eerste ontwikkelaars in Nederland. Inmiddels heeft PowerField al vele zonneparken aangelegd. Tevens is PowerField bezig met het uitrollen van zonneparken in Frankrijk, Duitsland en België. Om de opwekking van duurzame energie gunstiger te maken voor het energienet, ligt de focus niet meer alleen op het aanleggen van zonneparken. Er wordt ook gericht op het plaatsen van opslagsystemen waarin zonne-energie kan worden opgeslagen. Dit voorkomt overbelasting van het energienet door de energie op te slaan op momenten dat er veel zonne-energie wordt opgewekt.
In de afgelopen twee jaar hebben deze ontwikkelingen een enorme vlucht genomen. PowerField heeft daarom zijn strategie gewijzigd. Naast het ontwikkelen en bouwen van zonneparken is het opslaan van duurzame energie een strategische pijler. Ook wordt het inzetten van deze energie voor laadinfrastructuur als een strategische pijler gezien.
Laadinfrastructuur met PowerGo
Eind 2020 is PowerGo ontstaan, een bedrijfsonderdeel van PowerField. Ivo van Dam, CTO bij PowerField: “We zijn de samenwerking aangegaan met verschillende grote partijen, waaronder HelloFresh. HelloFresh benaderde ons met de vraag of we ervoor konden zorgen dat zij hun dagelijkse routes kunnen rijden met een volgeladen accu van hun elektrische wagens. Wij kunnen hen zekerheid geven over de beschikbaarheid van de laadinfrastructuur. Het doel is om het wagenpark van HelloFresh zo efficiënt mogelijk te laten rijden, daarom zit er een hele logistieke berekening achter. De route wordt automatisch berekend, zodat het aansluit op de planning van de chauffeur. Dat betekent dat de chauffeur straks weet aan welke laadpaal hij of zij moet staan om binnen een uur voor tachtig procent opgeladen te zijn. Het laadstation bestaat uit meerdere laders met verschillende laadcapaciteiten, variërend tussen de 30, 60 en 180 kWh. Ook wordt het hierdoor mogelijk gemaakt dat de elektrische auto’s een boost in capaciteit kunnen krijgen en binnen een uur opgeladen zijn. Als je meer tijd hebt, kan de HelloFresh-auto aan een laadpaal gezet worden met een minder hoge laadcapaciteit. Is er minder tijd beschikbaar, dan koppelt het systeem je automatisch aan een laadpaal met een hogere laadcapaciteit.” In totaal gaat het om dertien snellaadlocaties in Nederland en België. De eerste locaties zijn inmiddels gebouwd.