Richard van Hooijdonk: Trendwatching relevant voor iedere onderneming
Dat de wereld razendsnel verandert is voor niemand een verrassing. We hebben dagelijks te maken met nieuwe technologieën, trends, businessmodellen en allerlei andere belangrijke ontwikkelingen. Richard van Hooijdonk: “Om te voorkomen dat nieuwe toetreders met betere producten of diensten je als bedrijf voorbijstreven – waardoor je niet langer relevant bent en omzetten wegvallen – is het cruciaal om op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen. Wist je dat trends die nu als belangrijke ontwikkelingen worden gezien, zich in de regel pas vijf jaar later vertalen naar praktische implementaties die leiden tot meer omzet, lagere kosten en nieuwe markten?”
Op tijd ‘in the picture’ zijn biedt dus een enorme voorsprong en zorgt ervoor dat belangrijke keuzes op tijd gemaakt kunnen worden. Zo kan je ook op onverwachte momenten een keuze maken of stappen zetten om de concurrentie voor te blijven.
De fases van future intelligence
Met zijn future intelligence team kijkt Richard van Hooijdonk 24 uur per dag naar de toekomst van diverse sectoren. Ook volgt hij duizenden verschillende ontwikkelingen op alle continenten. Niet alleen scant en analyseert hij met zijn team innovaties van snelle startups en grote bedrijven, maar ook wetenschappelijke doorbraken van onderzoeksinstellingen, ecosystemen, statistieken en sociaaleconomische ontwikkelingen. Ze gebruiken hiervoor een speciaal proces dat uit de volgende fases bestaat:
Framing
Het begint allemaal met ‘framing’. In deze fase verzamelen ze informatie en onderzoeken ze ervaringen vanuit het desbetreffende bedrijf. Hierna bepalen ze het startpunt, de werkwijze, de verwachtingen en eventuele grenzen.
Qualifying
Hier leggen ze de basis voor de volgende fase, ‘qualifying’, door kennisbronnen en zoeksystemen te activeren en algoritmen te configureren. Daarnaast leggen ze contact met instellingen en individuen uit het future intelligence ecosysteem.
Scanning
Tijdens de ‘scanning’-fase onderzoekt het team alle megatrends, microtrends, casestudy’s, statistieken, startups, ecosystemen, concurrenten en labs. Hierbij installeren ze search-trackers die periodieke updates genereren.
Forecasting
In de ‘forecasting’-fase ordenen ze de verzamelde informatie op relevantie en tijdlijnen en ontwikkelen ze toekomstscenario’s. Daarnaast maken ze een overzicht van ‘drivers of change’, onzekere factoren en ‘moving targets’.
Visioning
Op basis van de vastgestelde scenario’s en bijbehorende trends en ontwikkelingen zorgt Richard van Hooijdonk en zijn onderzoeksteam in deze fase voor ‘visioning’, een visualisatie in de vorm van video’s, animaties of afbeeldingen, waardoor de toekomst als het ware tot leven komt.
Strategy & planning
Tijdens deze fase kan het future intelligence team onder leiding van Richard van Hooijdonk aanvullende informatie verstrekken, inspiratiemateriaal ontwikkelen voor gebruik binnen het bedrijf, en begeleiden met het maken van belangrijke beslissingen.
Samenwerking met Richard van Hooijdonk
De voordelen van een samenwerking met een trendwatcher als Richard van Hooijdonk zijn dat je niet in een intern onderzoeksteam hoeft te investeren om op de hoogte te blijven van trends en ontwikkelingen die cruciaal zijn voor de toekomst van je bedrijf. Richard van Hooijdonk: “Wij bieden maatwerkpakketten die een gedetailleerde en vooral relevante toekomstvisie voor je bedrijf of sector mogelijk maken. Hiermee kun je sneller op veranderingen inspelen, doelgerichter experimenteren en innoveren, en goedgeïnformeerde beslissingen nemen.”