Spoxx

SPOXX, het eerste crossmediale wereldwijde sportbeursplatform

SPOXX is het eerste crossmediale sportbeursplatform dat wereldwijd zal opereren. Op dit platform kunnen aandelen, opties of futures gekocht worden van sporters, maar ook van clubs. Leo Weijzig is conceptmaker en bedenker van dit concept. Hij heeft dit algoritme ontwikkeld met Price Waterhouse Coopers en gepatenteerd. Afgelopen jaren heeft hij het concept verder ontwikkeld en is de bouw van het platform vrijwel gereed. “Het idee ontstond toen mijn zoon en ik samen een voetbalwedstrijd bekeken met familie, vrienden en kennissen. Voor het begin van de wedstrijd stelde iemand voor om een “pot” in te leggen om de uitslag te voorspellen. Diegene die de juiste uitslag van de wedstrijd had inclusief de stand na de 1e helft was de winnaar van de pot. Mijn zoon en ik vroegen ons af hoeveel mensen er op dat moment hetzelfde zouden doen en wat de gemiddelde inleg zou zijn. Uitgaande van 2% van de kijkers en een gemiddelde van 2,5 euro inleg ontstaat een grote pot met geld. We vroegen ons af waarom er geen echte sportbeurs was, terwijl veel mensen een mening hebben wanneer het over sport gaat, veel mensen wereldwijd gokken op uitslagen van wedstrijden, en er wereldwijd veel opties of futures worden gekocht op financiële beurzen. Het leek me een goed idee als mensen aandelen in een sporter zouden kunnen kopen, bijvoorbeeld in de voetbalsport, cricket, basketbal, golf of de Formule 1-sport.”

SPOXX voor alle sporten

Het doel is dat SPOXX wereldwijd actief zal zijn, maar in eerste instantie zullen de landen en online platformen waar massasporten een grote rol spelen, zoals voetbal, cricket en basketbal, actief beleefd worden. Leo Weijzig: “Maar uiteindelijk wordt het mogelijk om op alle sporten en evenementen te bieden. We hebben reeds enkele LOI ondertekend met Internationale Loterijen, financiële instellingen, mediapartners en voetbalclubs. Daarnaast zullen we nauw samenwerken met meerdere partijen, zoals sportclubs en sportorganisaties zowel op landelijk als mondiaal niveau.” Op dit moment is het bedrijf voornamelijk in gesprek met verschillende partijen waaronder voetbalclubs uit de Premier League en andere landen, een Internationale Loterij organisatie, een mediabedrijf, maar ook financiële organisaties waaronder banken en trading companies, en worden er samenwerkingen tot stand gebracht. Door middel van referenties en introducties van derden en strategische partners wordt in eerste instantie een intentieverklaring ondertekend, en daarna omgezet in definitieve overeenkomsten. Dat is afhankelijk van de wensen en doelstellingen van de partijen. Voor sportclubs is dat anders dan voor overkoepelende of financiële organisaties, loterijen of financiële instellingen.

Marktleider in formats

SPOXX is een nieuw concept en hier blijkt wereldwijd interesse voor te zijn. Sportclubs en bedrijven werkzaam in de internationale gaming- en financiële branches zijn geïnteresseerd in dit concept. “Maar let op,” benadrukt Leo Weijzig, “SPOXX is geen gokbedrijf of financiële organisatie, het is een IT-bedrijf. We ontwikkelen en bouwen crossmediale formats die door derden bedacht en ontwikkeld worden. We geven strategische partijen een licentie van een van onze concepten. Ik hoop een succesvolle marktleider te worden voor het ontwikkelen en bouwen van formats. Een bedrijf waar medewerkers met veel plezier werken en derden op alle economische onderdelen langdurig blij zijn zaken te doen met SPOXX.”