De horloges van Schaap en Citroen

In gesprek met ceo Mark van Nieuwkerk van Schaap en Citroen. Mark van Nieuwkerk had zijn zinnen al jong op het horlogevak gezet. Hij begon bij de digitale horloges van het Japanse Casio en is via een aantal omwegen sinds 2008 ceo van Schaap en Citroen, dat juwelen, diamanten en horloges verkoopt.

‘Natuurlijk zijn we oudsher een juweliersbedrijf, maar de verkoop van horloges heeft de afgelopen decennia een enorme vlucht genomen. Kwaliteit, authenticiteit en vakmanschap staan aan de basis van dit horlogesucces. Onze horlogecollectie bestaat uit Zwitserse topmerken en de expertise van onze medewerkers is ongekend hoog.’

Schaap en Citroen verkoopt al heel lang exclusieve horloges.

‘Een mooi verhaal vind ik hoe we, en dan ga ik helemaal terug naar de jaren vijftig van de vorige eeuw, zijn begonnen met het aanbieden van de exclusieve horloges van Rolex. Een vertegenwoordiger reisde helemaal vanuit Zwitserland hierheen met de vraag of er misschien interesse was om hun horloges te verkopen. Die was er! Nu is Rolex natuurlijk niet meer weg te denken uit onze winkels. Bijzonder hoe dingen kunnen lopen. In die tijd verkochten we overigens ook al de horloges van Omega en Girard-Perregaux.’

En wat vindt u nu heel bijzonder?

‘We hechten veel waarde aan onze horlogemerken en dat is bijvoorbeeld terug te zien aan onze winkels in de PC Hooftstraat in Amsterdam. Naast een inpandige IWC Boutique in onze multibrand flagshipstore hebben we daar een duobrandstore met op de benedenverdieping een Rolex Boutique. De eerste verdieping is met de Patek Philippe Espace voorbehouden aan de horloges van dit wereldwijd meest exclusieve horlogehuis. Ook heel bijzonder vind ik het dat we de astronomische uurwerken van Christiaan van der Klaauw verkopen.’

Zijn er merken die exclusief bij Schaap en Citroen worden verkocht?

‘Jazeker, Hublot, A. Lange & Söhne en Roger Dubuis. Die zijn, in tegenstelling tot merken als Rolex en Breitling, overigens niet in al onze filialen verkrijgbaar.’

Wat is uw eigen favoriet, of kunt u dat niet zeggen?

‘Als ceo van een juweliers- en horlogehuis daar een keuze in maken, gaat natuurlijk niet. Wel kan ik zeggen dat ik een echte liefhebber van de Zwitserse uurwerken ben. Zwitserland is ook mijn favoriete land: zakelijk, schoon en goed georganiseerd. Ik kom er ook vaak. Naast Italië komen al onze inkopen en collecties daarvandaan. We onderhouden intensief contact met elkaar en reizen er frequent heen. Jaarlijks bezoeken we de beurzen in Vicenza, Geneve, Zürich en natuurlijk Basel.’

Is er nog een horloge waar u van droomt?

‘Er moet natuurlijk altijd wat te dromen overblijven, ik ben gezien mij stevige pols groot fan van Rolex (Deepsea) en IWC, maar goed, terug naar de droom. Als ik uit alle horloges denkbaar zou mogen kiezen, zou de A. Lange & Söhne Zeitwerk toch wel boven aan mijn wensenlijstje staan.’

Welke ontwikkelingen ziet u in de markt?

‘De afgelopen jaren is de horlogeverkoop bijzonder hard gestegen. Ons uiterst geavanceerde aftersales atelier kent eveneens een geweldige groei, horloges hebben preventief onderhoud nodig, de zogenaamde revisies. Het blijven precisie-instrumenten. Qua revisie en reparatie lopen we op onze tenen. En de snelheid opvoeren, heeft geen zin, want het is uiterst secuur en nauwkeurig werk, puur vakmanschap. Ik voorspel dan ook een fors tekort aan horlogemakers in 2025. Bovendien voorzie ik voor ons vakgebied een markt waarin pre-owned net zo omvangrijk wordt als nieuw.’

Was het vroeger al uw doel om in de horlogerie te gaan werken?

‘Ik wist al op jonge leeftijd dat commercie, marketing en plannen maken mijn doel in het leven zou worden. Reden om aan het Nima Instituut marketing te gaan studeren. Mijn doel was om brandmanager te worden. En dat is gelukt. Mijn eerste klus was voor de digitale horloges van Casio uit Japan, die we in Nederland binnen het juweliersbedrijf op brede schaal aan de klant hebben gebracht.’

In hoeverre zijn uw ambities veranderd?

‘Mijn ambities zijn onverminderd hooggespannen, maar wel vanuit de in de praktijk opgedane wetenschap dat als je echt het verschil wilt maken je de markt die je bedient in al zijn aspecten moet kennen en doorgronden. Dat grondig opbouwen kost erg veel tijd en inzet. Maar ik ben ook geen type ‘adviseur achter het hek’, ik ben een bouwer die zijn klussen zorgvuldig selecteert en bezint eer hij begint.’